Een nieuwbouwwoning kopen in 10 stappen

30 mei '24

Zie jij jezelf al wonen in De Brandmeesters? Dan is het wel handig om nu al te weten hoe dat in grote lijnen werkt: het kopen van een nieuwbouwwoning (en wat daarna komt). Wat zijn de diverse stappen en wat kun je verwachten? We hebben een overzicht gemaakt van de 10 belangrijkste stappen bij de aankoop en de bouw van een nieuwbouwwoning. Van inschrijving voor dit project tot de uiteindelijke oplevering van je nieuwe woning.

1. Aanmelden nieuwsbrief

30 mei '24

De eerste belangrijke stap is dat je je inschrijft voor de nieuwsbrief van Nieuwbouw in Veenendaal. Door je in te schrijven word je automatisch en regelmatig via nieuwsbrieven op de hoogte gehouden over het project De Brandmeesters.

In de aanloop naar de verkoop van de woningen publiceren we regelmatig nieuwsberichten met updates en informatie over het project. Elke maand ontvang je een mail met daarin het belangrijkste nieuws over het project van de maand daarvoor.

2. Inschrijven als belangstellende

30 mei '24

Een belangrijke volgende stap is dat je je inschrijft als belangstellende. Dit kan je doen zodra het woningaanbod voor De Brandmeesters online staat. Je kunt dan aangeven in welk woningtype je interesse hebt door je naw-gegevens achter te laten.

Goed om te weten: dit moment telt als aanmeldduur tijdens de toewijzing van de woningen. 

Door je als belangstellende in te schrijven word je automatisch en regelmatig per email op de hoogte gehouden. Bijvoorbeeld als de artist impressies gereed zijn of als er per bouwnummer meer informatie beschikbaar is. Natuurlijk krijg je van ons een mail als de prijzen zijn vastgesteld, zo ook als de datum bekend is waarop de verkoop van de woningen start.

Het inschrijven voor het project is geheel vrijblijvend en verplicht tot niets.

3. Maak een wensenlijstje

30 mei '24

Uiterlijk 1 maand voordat de verkoop start worden de bouwnummers op de website gepubliceerd. Op dat moment kan je de woningen goed met elkaar vergelijken en jouw favoriete bouwnummers op je wensenlijstje plaatsen. Dit doe je door jouw favoriet een hartje te geven en in te loggen in je Mijn Eigen Huis-account.

Maak alvast een account aan zodat je jouw favoriete bouwnummers op kunt slaan. Je bent dan meteen goed voorbereid op de start verkoop, want je hebt tijdens de inschrijfperiode een account nodig om je voorkeuren door te geven en de verkoopstukken in te kunnen zien. Meer informatie hierover? Lees hier verder.

4. Financiële check aanvragen

30 mei '24

Denk tijdig na over de financiering van je droomwoning. Wat zijn jouw of jullie financiële mogelijkheden? En wat zijn bijvoorbeeld de hypotheekvoordelen van het kopen van een duurzaam en energiezuinige nieuwbouwwoning? Meer weten? Bijvoorbeeld over een gratis en vrijblijvend adviesgesprek? Lees hier verder.

Bij het toewijzen van de woningen waarbij er meerdere kandidaten op 1 bouwnummer zijn, kijken we of een kandidaat een financiële check heeft laten doen. Dit kan dus in je voordeel werken. Een financiële check geeft aan dat je weet wat je bij de bank kunt lenen. Je kunt ons dit laten weten door een document van je bank, hypotheekadviseur of hypotheekverstrekker te sturen. Betaal je uit eigen middelen dan kun je ons een verklaring 'aankoop uit eigen vermogen' sturen en heb je geen financiële check nodig. Meer info? Lees hier verder.

5. Start verkoop

30 mei '24

Uiterlijk 2 weken voordat de verkoop start, krijg je per mail bericht over de exacte start verkoop datum. Meestal duurt de inschrijfperiode voor de verkoop 1 week. In deze periode kun je je via jouw Mijn Eigen Huis-account inschrijven voor één of meerdere woningen (maximaal 5). Je voorkeuren kun je tot het einde van de inschrijving wijzigen in jouw account.

Tijdens de verkoop vind je alle belangrijke verkoopinformatie in jouw Mijn Eigen Huis-account. Alle plattegronden, de (concept)overeenkomsten, de technische tekeningen, meerwerk-opties en nog veel meer. Kortom, alle informatie die je nodig hebt om een goede en weloverwogen keuze te maken.

6. De toewijzing

30 mei '24

Na de sluiting van de inschrijvingsperiode vindt direct de toewijzing van de woningen plaats. We proberen zoveel mogelijk mensen die zich hebben ingeschreven de woning van hun hoogste voorkeur toe te wijzen. Daarbij hanteren wij onderstaande procedure:

1. Aantal kandidaten per bouwnummer
2. Financiële check
3. Aanmeldduur

Meer weten? Lees hier verder.

6. Contracten tekenen

30 mei '24

Als je een woning hebt toegewezen gekregen bevestig je dit in jouw Mijn Eigen Huis-account binnen 48 uur de optie. Daarna bepaal je zelf hoe je het aankoopproces (het tekenen van de 2 contracten) wil doorlopen. Dat kan via een afspraak bij de projectmakelaar, volledig online of een combinatie van beide. Jouw keuze!

Je tekent twee contracten: één voor de grond die je van BPD koopt (de Koopovereenkomst of KO) en één voor de woning die de aannemer voor je gaat bouwen (de Aannemingsovereenkomst of AO). Deze contracten teken je digitaal. Dat kan bij de makelaar of gewoon thuis op de bank. Het is in je account altijd mogelijk deze keuze tussentijds aan te passen.

7. Afspraak met kopersbegeleider

30 mei '24

Nadat je de contracten hebt getekend nodigt de aannemer je uit voor een gesprek met de kopersbegeleider. De kopersbegeleider is jouw aanspreekpunt bij de aannemer tijdens de bouw van jouw woning. Met hem of haar bespreek je het (eventuele) meer- en minderwerk. De aannemer houdt je tijdens de bouw ook op de hoogte van de (bouw)vorderingen.

8. Naar de notaris

30 mei '24

Na het tekenen van de 2 contracten is het wachten op de start van de bouw door de aannemer. Dit is afhankelijk van een aantal voorwaarden. Een belangrijke voorwaarde is dat minimaal 70% van de woningen in een project verkocht moet zijn. Daarnaast moet de grond bouwrijp zijn en moet er een onherroepelijke omgevingsvergunning zijn.

Zodra aan deze zogenaamde 'ontbindende voorwaarden' is voldaan kan de aannemer de start van de bouw inplannen en kan je naar de notaris. Een feestelijk moment, wat ook wel de 'gunning' (van het project) wordt genoemd. 

Bij de projectnotaris teken je de leveringsakte en de hypotheekakte (indien een hypotheek voor jou/jullie van toepassing is). Zorg er dus voor dat je de hypotheek tijdig rond hebt met een hypotheekvertrekker. Het tekenen van de aktes heet 'het passeren' bij de notaris. 

9. Start bouw

30 mei '24

Na een voorbereidingsperiode start de bouw van jouw woning dan eindelijk, want aan alle opschortende voorwaarden is voldaan. Meestal start de aannemer tussen de 3-6 maanden na het ontvangen van de gunningsmail met de bouw. 

Vaak wordt er ook een start bouw feestje georganiseerd. Dit is een ideaal moment om je nieuwe buren en buurtgenoten persoonlijk te ontmoeten. Om contactgegevens uit te wisselen en elkaar tot de oplevering op de hoogte te houden over de bouw.

10. De oplevering

30 mei '24

Voordat jouw woning door de aannemer definitief wordt opgeleverd is er een vooroplevering of ook wel een 'voorschouw' genoemd. Tijdens deze vooroplevering controleer je samen met de aannemer of de woning volgens de afspraken (meer- en minderwerk) is gebouwd. Tijdens de voorschouw is jouw woning nog niet 100% gereed. Het geeft de aannemer de mogelijkheid om eventuele onvolkomenheden voor de definitieve oplevering nog op te lossen. Alle eventuele onvolkomenheden worden tijdens deze vooroplevering gebundeld in een opleverdocument.

Tijdens de definitieve oplevering controleer je samen met de aannemer nogmaals de woning. De eerder geconstateerde gebreken moeten zijn verholpen. Alle (nieuwe) gebreken aan de woning dient de aannemer binnen 3 maanden na de oplevering op te lossen.

En daarna? Dan kan je eindelijk zelf aan de slag met het verder zelf of laten inrichten van de woning. Vloeren leggen, keuken plaatsen, muren schilderen en verhuizen.